Herwig Waterschoot
Verschijningsjaar: 2012
‘Stierenvechten is een kunst’ beschrijft de oorsprong van de corrida, De evolutie van de ‘toreo’, De vechtstier, Torero’s en Torera’s, ‘La Lidia’ (Het gevecht), De instrumenten van de torero, De techniek van de toreo, De torero als literaire held, Is de toreo een kunst?, De esthetica van de toreo, De intellectuelen en de toreo, Torero’s over de toreo en De ‘antitaurinos’ (Tegenstanders van het stierengevecht). Het boek bevat ook een artikel van Ger Groot, een Nederlands filosoof die in Zuid-Frankrijk zelf in de arena stond.
In Spanje valt alles wat met de corrida, het stierengevecht, te maken
heeft onder de bevoegdheid van het ministerie van Cultuur. Dat is
logisch, want de ‘toreo’, de kunst van het stierenvechten, is geen sport
in de angelsaksische betekenis van het woord, maar een kunst, ook al
beseft men dat meestal niet in de landen waar geen corrida’s
georganiseerd worden.
Zowel in Vlaanderen als in Nederland wordt het stierengevecht
meestal negatief geëvalueerd. Het spektakel bereikt de media eigenlijk
alleen maar als er een torero zwaar gewond wordt in de arena en dan nog
wordt er doorgaans negatief over geschreven. Bovendien is de informatie
die in de artikelen over de stierengevechten verstrekt wordt via de
Vlaamse en Nederlandse media doorgaans foutief en zeer tendentieus.
‘Stierenvechten is een kunst’ wil een objectief beeld geven van
wat het stierengevecht precies is en wat de torero’s willen bereiken in
de arena. Ondanks alle acties van de ‘antitaurinos’ is de toreo ook in
de 21ste eeuw nog steeds springlevend in Spanje, Zuid-Frankrijk en in
Zuid-Amerika.